Szukaj:

Sportowe artykuły, felietony, reportaże, wywiady i wiele więcej...

Sport4fans.pl Moto Formuła Student rusza w Rzeszowie!

Formuła Student rusza w Rzeszowie!

Moto | 01 czerwca 2014 00:00 | Michał Kozera


Małymi krokami do wielkich prędkości – każdy jakoś zaczynał, a Studenci Koła Naukowego Politechniki Rzeszowskiej postanowili pokazać swoje umiejętności. Ich celem jest Formuła Student – jak mówi nazwa studencka namiastka F1. By tam wystartować potrzeba jednak nie tylko umiejętności, ale i budżetu. Co skłoniło studentów do budowy prawdziwego bolidu?

 

Wywiad przeprowadził Jakub Kacprzak.

 

Kiedy po raz pierwszy zaświtał Wam w głowach pomysł, by stworzyć bolid F1?
Zacznijmy od tego, że nie budujemy bolidu F1, lecz jego „studencki” odpowiednik. Pomysł wzięcia udziału w zawodach Formuła Student został zaszczepiony 3 lata temu w głowach studentów Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa, przez aktualnego Opiekuna Naukowego mgr inż. Piotra Strojnego, pracownika Katedry Konstrukcji Maszyn Politechniki Rzeszowskiej. Wychwycił on ambitnych pasjonatów motoryzacji, którym umożliwił wykorzystanie ich potencjału.

Od jak dawna pasjonujecie się królową sportów motorowych?
Według nas, nie można wybrać obiektywnie jednej „królowej” sportów motorowych. Zespół zrzesza sympatyków driftu, rajdów i wyścigów samochodowych, motocrossu, a nawet off-roadu. Połączyła nas pasja do motorsportu, która istnieje w nas odkąd tylko pamiętamy.

 

Opiszcie swoje obowiązki. Jaki jest ich podział w Waszym teamie?
PRZ Racing Team to Koło Naukowe, działające dokładnie tak, jak średnie przedsiębiorstwo. Ilość równolegle prowadzonych prac, wymusiła wprowadzenie piramidalnego systemu odpowiedzialności. Zadania podzielone zostały na konstruktorskie, finansowe i organizacyjne. Pracami każdej z wydzielonych sekcji, zarządzają ich kierownicy, rozliczani z wykonania zadań swojej grupy zgodnie z harmonogramem. Koordynatorem wszystkich działań prowadzonych w ramach projektu jest Tomasz Krzosek, Prezes SKN Formuła Student. Zakres i ilość obowiązków, jest na tyle duży, że 23 członków koła nie może narzekać na brak zajęć. ;)

 

Projektowanie, modelowanie 3D, wytwarzanie podzespołów, testy, symulacje, kontakt w mediami, prowadzenie negocjacji ze sponsorami, działania promocyjne to tylko drobny ułamek obowiązków, zapewniających nam wiele wrażeń i nieprzespanych nocy.
Nie można zapomnieć również o tym, że nasza praca ma charakter naukowy. Ogromny przyrost wiedzy w dziedzinie konstrukcji samochodowych oraz działań organizacyjnych, jest świetnie widoczny u naszych kolegów, dopiero zaczynających przygodę ze studiami wyższymi.

 

Wiadomo, że F1 to ogromne pieniądze. I w Waszym przypadku potrzeba dużego budżetu. Czy macie już sponsorów, którzy Wam pomagają?
Formuła 1 to wielomilionowe kontrakty i potężne wyzwania. Formuła Student jest jej dokładną kopią, skierowaną do konstruktorów stawiających pierwsze kroki w swojej zawodowej karierze. Określenie dokładnych kosztów nie jest możliwe, z racji tego, że każdy team wykonuje innego rodzaju konstrukcję oraz posiada odmienne wyposażenie i możliwości. W naszym przypadku kwota oscyluje w granicach liczby sześciocyfrowej, lecz znamy przypadki uczelni zagranicznych, gdzie projekty tego typu pochłaniają nawet 3 mln Euro na sezon i więcej.

 

Naszym największym sponsorem jest oczywiście Politechnika Rzeszowska. Poza samym wsparciem finansowym, otrzymujemy od niej wsparcie merytoryczne oraz dostęp do parku maszyn. Warto jednak zaznaczyć, że bez wsparcia firm zewnętrznych, nie bylibyśmy w stanie dotrzeć do tak zaawansowanego etapu prac. Dzięki współpracy z doświadczonymi konstruktorami, zatrudnionymi w małych i średnich przedsiębiorstwach, możemy efektywniej wykorzystać posiadane zasoby i zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Lista firm wspierających nasz projekt stale się wydłuża. Jej obecny stan przedstawiony jest naszej stronie internetowej www.przracingteam.pl


Jak wygląda sam proces tworzenia bolidu? Od czego zaczynacie i jakimi etapami będzie on budowany?
Projekt budowy bolidu został podzielony na 3 części:
Etap I to wykonanie wirtualnego projektu bolidu wyścigowego wraz z jego wydrukowaniem w technologii Rapid Prototyping, w celu wykonania niezbędnych analiz kinematycznych.
Etap II: budowa ramy pojazdu, wyposażenie w części niezbędne do jego uruchomienia, przeprowadzenie testów dynamicznych oraz sprawdzenia poprawności konstrukcji. Etap ten jest również ważny ze względu na możliwość zaprezentowania efektów dotychczasowych prac potencjalnym sponsorom oraz doboru najlepszych kierowców na zawody.
Etap III: doposażenie bolidu w aerodynamiczne poszycie oraz wprowadzenie wymaganych poprawek. Na tym etapie planowany jest również zakup odpowiednich ogniotrwałych kombinezonów dla kierowców.

 

Czy macie już zaplecze techniczne, do wykonania bolidu? Wiadomo, że w domowym garażu raczej go nie wykonać.
Jedną z czynności poprzedzających rozpoczęcie budowy pojazdu było pozyskanie odpowiedniego wyposażenia warsztatowego. Oczywiście wiele prac można wykonać wykorzystując podstawowe narzędzia, lecz część zaprojektowanych elementów wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Elementy, których nie możemy wytworzyć na uczelnianym sprzęcie, wykonujemy w zaprzyjaźnionych warsztatach lub firmach, które podjęły z nami współpracę. Wśród naszych sponsorów, znajdują się również producenci wyposażenia warsztatowego, które zostało nam przekazane w ramach współpracy.

 

Co Waszym zdaniem jest potrzebne, byście osiągnęli sukces?
Najważniejsza jest ciężka praca i zaangażowanie uczestników. Posiadając obydwa można zrobić wszystko.

 

Widzicie siebie za kilka lat w teamach F1? Do których chcielibyście trafić?
Oczywiście że tak. Jest to na pewno marzenie każdego inżyniera, aby pracować w gronie najlepszych w swojej dziedzinie. Czy to będzie team F1, WRC czy każdy inny z mistrzowskiego grona motorsportu, wstąpienie w jego szeregi było by największym życiowym sukcesem.

 

Czy Waszym zdaniem zmiana jednostki napędowej na słabszą była dobrym pomysłem?
Zdania są i będą podzielone, na pewno decyzja ta spowoduje zmniejszenie w małym stopniu atrakcyjności wyścigów. Z drugiej jednak strony jest to tylko i wyłącznie kolejny problem inżynierski z którym teamy świetnie sobie radzą. Radykalne zmiany w regulaminach wymuszają rozwój technologii, a o to chyba w całej zabawie chodzi.

 

Kto Waszym zdaniem jest najlepszym kierowcą w historii i czy to właśnie jego byście umieścili w swym bolidzie?
Odpowiedź na to pytanie jest oczywista i chyba każdy profesjonalny kierowca F1 się z nią zgadza. W czasach, w których bolidy osiągały moc rzędu 1200KM oraz posiadały manualną skrzynię biegów, pokaz swoich ponadprzeciętnych umiejętności dawał człowiek, którego pasja do wygrywania oraz dbałość o szczegóły jest do dzisiaj inspiracją dla najlepszych kierowców, nie tylko Formuły 1. Wielki kierowca, wspaniały człowiek - Ayrton Senna.

 

Z Kubą Kacprzakiem rozmawiali:

Bartosz Zborowski – Lider Sekcji Marketingu
Tomasz Krzosek – Prezes SKN Formuła Student Politechniki Rzeszowskiej

 

Każda forma motorsportu wymaga funduszy. Podobnie jak pozostałe Formuły, tak i ta studencka wymaga od zdolnych adeptów Politechniki Rzeszowskiej włożenia niemałych sum w projekt. Gdzie je znaleźć? Z pomocą przychodzi crowdfunding, czyli popularna ostatnio forma finansowania projektów przez… zwykłych ludzi. Studenci właśnie tam starają się wypromować projekt „Bolid” by zebrać, bagatela, 8000 złotych. Czasu jest niewiele, a spełnienie marzeń na miarę Roberta Kubicy tuż tuż.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź:

Facebooka

i stronę internetową zespołu!

 

http://www.przracingteam.pl/
https://www.facebook.com/przracingteam
http://polakpotrafi.pl/projekt/bolid
Kategoria: Moto
Komentarze (0)