Szukaj:

Sportowe artykuły, felietony, reportaże, wywiady i wiele więcej...

Sport4fans.pl Moto F1: Wielkie koszty, kolejna stajnia mogła nie dotrzeć

F1: Wielkie koszty, kolejna stajnia mogła nie dotrzeć

Moto | 30 paździenika 2014 15:51 | Michał Kozera

fot. Sahara Force India Formula One Team / facebook.com

Przy okazji wizyty Formuły 1 w Austin, do mediów dotarły niepokojące informacje – mało brakowało, a w Stanach Zjednoczonych nie zobaczylibyśmy kolejnego zespołu. Na szczęście tym razem skończyło się na obawach, chociaż trudno przymykać oko na tak częste problemy ekip. Tym bardziej, że tu nie chodzi już o najbiedniejszych.

 

Udział w F1 to ogromne pieniądze. Przekonało się o tym HRT, które nie podołało wymaganiom finansowym i jako najgorszy zespół stawki opuściło serię. Teraz los najsłabszych przypadł Caterhamowi i Marussi, które również są blisko nieszczęśliwego zakończenie. Jednak jak się okazuje, to nie jest problem dotyczący tylko tych najsłabszych i najbiedniejszych – przed weekendem w Austin z problemami zmierzyła się Force India.

 

Ekipa Vijaya Mallyi miała poważne problemy z opłaceniem rachunku za jednostki napędowe Mercedesa. Opłata podzielona na raty powinna pomóc indyjskiemu zespołowi, ten jednak zwlekał z uregulowaniem ostatniej z nich i gdyby się nie udało przesłać należności na czas, w Austin Force India by się po prostu nie pojawiła. Jest to tym bardziej przykre, że ekipa ta ma za sobą długą drogę, która pozwoliła im ciężką pracą przetrwać okres, w jakim znajduje się teraz Caterham i Marussia, by dzisiaj móc bez problemu rywalizować o punkty, a czasami nawet mocno zaskoczyć.

 

Jeżeli ostatnia rata za silnik sprawiła Force India tyle problemu to jak duża musiała ona być? Okazuje się, że nie są to małe liczby, a zestawione z pozostałymi kosztami udziału w Formule 1 tworzą naprawdę poważny, horrendalny wręcz wydatek. Cezary Gutowski na swoim profilu Facebook opublikował rozpiskę kosztów sporządzoną przez Marussię, Caterhama, Force Indię oraz Sauber. Tyle kosztuje w najlepszym wypadku udział w F1. A niektórzy śmiało wydają więcej.

 

W milionach dolarów:
Hybrydowy układ napędowy: $28
Skrzynia biegów i hydraulika: $5
Paliwo i smary/oleje: $1.5
Opony: $1.8
Elektronika: $1.95
IT: $3
Wynagrodzenia: $20
Podróże i pomieszczenia przy torze: $12
Produkcja nadwozia: $20
Tunel aerodynamiczny i CFD: $18.5
Utrzymanie fabryki: $2
HR i inne usługi: $1.5
Transport sprzętu: $5
RAZEM: $120.25 milionów

 

Daje do myślenia, prawda?

Źródło:

Cezary Gutowski / facebook.com
https://www.facebook.com/cezarygutowskiofficial/posts/731493480272920

F1News.pl
http://f1news.pl/8211/rzutem-na-tasme/
Kategoria: Moto
Komentarze (0)